Trápi vás migréna? Vyhnite sa niektorým potravinám.

Migréna je choroba. Keď trpíte častými bolesťami hlavy, vyšetrenie neurológom je nevyhnutnosťou. Viete však, že spustenie migrény dokáže ovplyvniť aj to, čo jete? 

Lekári pripisujú vznik migrény určitým faktorom, ktoré spôsobujú, že sa v mozgu v krátkom čase uvoľní príliš veľa hormónu serotonínu a ďalších látok. To následne vyvolá zápal tepien mozgových obalov, rozšírenie mozgových ciev a migréna je na svete. „Ak pacient trpí pulzujúcou bolesťou prevažne na jednej strane hlavy, pociťuje nevoľnosť, častokrát sprevádzanú zvracaním, je precitlivený na svetlo či zvuk, pravdepodobne trpí migrénou,“ hovorí MUDr. František Jurčaga, primár neurológie nemocnice sv. Michala v Bratislave.

Migréna sa môže pravidelne hlásiť o slovo aj vtedy, ak vznikne deficit spánku, či príde obdobie zvýšenej stresovej záťaže, ktorá má vplyv na svalové napätie. Tzv. spúšťačov migrény je niekoľko. Niektorí pacienti môžu byť napríklad citliví na cigaretový dym či parfum. Zaujímavé však je aj to, že spustenie migrény môžu urýchliť niektoré potraviny.

Pozor na zrejúce syry a červené víno
Jedna z najrizikovejších potravín z hľadiska jej schopnosti vyvolať migrénu sú zrejúce alebo plesňové  syry. Tie v sebe obsahujú zvýšené množstvo biogénneho amínu - tyramínu, ktorý výrazne zvyšuje krvný tlak a má vplyv na nástup bolesti hlavy. Túto látku nájdete napr. aj v salámach, párkoch a v určitom množstve aj orechoch. Hoci sú teda orechy považované za prospešné pre činnosť mozgu, ak máte migrénu opakujúcu sa aj niekoľko ráz do mesiaca, skúste ich konzumáciu obmedziť. Za problematické potraviny možno považovať aj citrusové plody a čokoládu. Tie takisto obsahujú zložku podobnú látke vytváranej v mozgu, ktorá okrem iného spôsobuje záchvaty migrény. Z nápojov sa za najväčší spúšťač frekventovanej migrény považuje červené víno.

U každého migrenika môže byť spúšťačom vzniku bolesti hlavy iný druh jedla či nápoja. Ak vám preto záleží na prevencii, je dôležité odsledovať si, čo ste pred nástupom migrény jedli.

Zaveďte si denník migrenika
Na zaznamenávanie bezprostredných udalostí pred záchvatom migrény môže poslúžiť denník migrenika. Ten funguje primárne ako evidencia jedálnička, fyzickej aktivity, stresovej záťaže či spánku. Pomocou denníka môžete jednoducho získať prehľad o spúšťačoch, ktoré u vás vyvolávajú migrénu. „Pacient by sa mal sústrediť na úpravu životosprávy, dodržiavanie spánkového režimu, nakoľko migrénu vyvoláva nedostatok, ale aj nadbytok spánku, vyhýbať sa najčastejším rizikovým faktorom medzi ktoré patrí stres, alkohol, nadbytok kofeínu, niektoré typy jedál.  Možnou príčinou sú aj hormonálne zmeny, napr. v súvislosti s menštruačným cyklom a zmenené meteorologické podmienky,“ radí neurológ František Jurčaga.

Sledujte týmto spôsobom váš život migrenika nepretržite aj polroka vkuse a denník konzultujte s neurológom. Naordinovanú liečbu liekmi takéto „vychytanie“ spúšťačov spravidla nenahradí, avšak úprava životného štýlu po konzultácii s odborníkom môže znížiť frekvenciu stavov, kedy vám ide doslova „hlavu roztrhnúť“.