Poznáte spúšťače migrény?

Počuli ste už spúšťačoch migrény? Sú to faktory, ktoré ak nemáte dostatočne pod kontrolou riskujete, že si doslova „pomôžete“ spustiť migrénu. Parfum, stres, nedostatok spánku, niektoré potraviny. Aj toto sú spúšťače migrény, na ktoré by ste si mali dávať pozor. Celkovo je ich viac ako dvadsať. 

Ak aj vy patríte medzi tých, ktorí trpia jednostrannou, pulzujúcou bolesťou hlavy, ktorá sa môže zhoršovať pri pohybe, ste citlivý na svetlo či zvuky a táto bolesť môže byť spojená s nevoľnosťou alebo pocitom na zvracanie, pravdepodobne trpíte migrénou. Chorobou, ktorá výrazne zasahuje do života pacienta. Ak ste sa identifikovali v týchto príznakoch, nečakajte a požiadajte svojho všeobecného lekára, aby vás poslal k neurológovi.

Frekvenciu migrény však môžete ovplyvniť aj vy osobne. Pýtate sa ako? Skúste mať pod kontrolou tzv. spúšťače. Sú to faktory, ktoré môžu vyvolať migrénu. Nemusia to byť len potraviny, ale aj najmä stres, nedostatok spánku, hormonálne zmeny a mnohé ďalšie. Spúšťačov migrény je monoho. Niektorým z nich sa budeme v nasledujúcich riadkoch venovať podrobnejšie.

Pozor na to, čo jete a pijete

Možno vás prekvapí, že do veľkej skupiny spúšťačov migrény patria potraviny. Pozor by ste si mali dať na zrejúce a plesnivé syry, solené a chemicky spracované potraviny ako sú salámy, párky či konzervy. Určite sa vyhýbajte potravinárskym prísadám najmä glutamanu sodnému, umelému sladidlu aspartamu a potravinám, ktoré ho obsahujú. Zaujímavosťou je, že migrénu môžu spustiť aj banány. Okrem zdraviu prospešného draslíka totiž obsahujú aj tyramín. Látku, ktorá môže vyvolať u pacienta bolesti hlavy.  Osobitnú kapitolu tvoria nápoje. Odporúčame vám úplne vylúčiť tvrdý alkohol, červené víno a kofeín. 

Zmeňte spôsob života

Medzi časté spúšťače migrény patrí aj nepravidelný spánkový režim. Je rozdiel či spíte 4 hodiny denne alebo 8 hodín. Nedostatok spánku, ale naopak aj nadmerné množstvo spánku škodí. Snažte sa mať preto pravidelný spánkový režim. Dbajte na to, aby ste každý deň išli spať približne v rovnakú hodinu a spali aspoň 6 až 8 hodín denne. Úplne sa zbavte fajčenia. Upozorňujeme, že škodlivé je nielen aktívne, ale aj pasívne fajčenie. Bolesť hlavy môže vyvolať aj cigaretový dym. Ak už hovoríme o pachoch, pozor na parfumy. Silné vône zaraďujeme tiež medzi faktory vyvolávajúce migrénu.  Uškodiť si však môžete aj stresom či nedostatkom pitného režimu. 

Denník migrenika

Aby ste lepšie poznali svoje telo a vedeli identifikovať spúšťače migrény, veďte si tzv. denník migrenika. V ňom si zaznamenávajte intenzitu a frekvenciu bolesti hlavy, úžívanie liekov (antikoncepcia, lieky proti bolesti) i možné spúšťače migrény na mesačnej báze. Ako aj informácieo jedle, ktoré konzumujete počas dňa, spánkový režim, stres, pohybovú aktivitu či pitný režim. Dbajte na to, aby si ste si tieto údaje zaznamenávali aspoň polroka. Denník migrenika vie byť užitočným pomocníkom nielen pre vás, ale aj pre vášho neurológa. Práve vďaka sledovaným informáciám môžete lepšie identifikovať spúšťače migrény. 

Zaujímavosti

A na záver ešte pár zaujímavostí. V prípade, že sa vyberiete do kina vedzte, že aj pozeranie 3D filmu vám môže spustiť migrénu. Ak ste milovníci umenia, buďte opatrní pri výbere vzorov a farieb v domácom či pracovnom prostredí. Vyvolať migrénu môžu napríklad čiernobiele dlaždice či tapety, ale aj pruhy, vlnovky a kockované vzory.