Bolí vás často hlava? Môže to byť migréna.

Trpíte silnou pulzujúcou bolesťou, zvyčajne na jednej strane hlavy? Zhoršuje vám bolesť hlavy zvuk či svetlo? Cítite nevoľnosť a máte potrebu zvracať? S najväčšou pravdepodobnosťou trpíte migrénou. Chorobou, ktorú by ste nemali podceňovať. 

Migréna je choroba, ktorá postihuje celosvetovo približne 12 percent populácie. Trikrát častejšie ňou trpia ženy ako muži. Nevyhýba sa však ani deťom. Hoci je v spoločnosti málo akceptovaná, Svetová zdravotnícka organizácia ju zaradila medzi 20 ochorení, ktoré vážne zasahujú do života človeka a obmedzujú jeho prácu a súkromie. Keď pociťujete príznaky, ktoré sa prejavujú pulzujúcou bolesťou hlavy zvyčajne na jednej strane, precitlivenosťou na svetlo a zvuky a k tomu sa pridá aj celková nevoľnosť či zvracanie, mali by ste spozornieť. V tomto prípade nemusí ísť iba o bolesť hlavy vyvolanú momentálnym vyčerpaním, zvýšeným stresom či nedostatkom pohybu a čerstvého vzduchu. Môžete trpieť ochorením, ktoré voláme migréna. 

Dajte sa vyšetriť 

Ak trpíte vyššie uvedenými príznakmi, požiadajte svojho všeobecného lekára, aby vás poslal na neurologické vyšetrenie. Základom správnej diagnózy je podrobná anamnéza, pretože neexistujú žiadne pomocné vyšetrenia, ktoré by migrénu jednoznačne vylúčili alebo potvrdili. 

Liečte sa

„Migréna nie je bolesť hlavy. Migréna je choroba, ktorú treba diagnostikovať a liečiť,“ vysvetľuje MUDr. Nikolová z neurologickej ambulancie Agel Clinic v Bratislave a ďalej dodáva, že pacienti by mali pri atakoch migrény dodržiavať aj niekoľko pravidiel: „Je dobré, ak si pacient vedie tzv. denník migrenika do ktorého si zaznamenáva údaje o strave, pohybovej aktivite, spánku, stresových situáciách a zároveň informáciu, kedy začal pociťovať bolesti hlavy a v ktorej časti. Rovnako je dôležité, aby si pacient všímal tzv. spúšťače migrény. Všetky tieto údaje sú podstatné pre diagnostiku a nastavenie správnej liečby pre pacienta.“

Dbajte na prevenciu

Frekvenciu a intenzitu bolesti hlavy pri migréne je možné ovplyvniť. Pacient musí byť dôsledný a dlhodobo pracovať na prevencii. „Dôležité je naučiť sa ovplyvniť faktory, ktoré spúšťajú migrénu. Napríklad zvyknúť si na pravidelný rytmus spánku a ranného vstávania, minimalizovať a naučiť sa kontrolovať to, čo spôsobuje stres, a v neposlednom rade si dávať pozor aj na konzumáciu alkoholu a niektorých druhov potravín,“ radí odborníčka. Nedostatok alebo, naopak, prebytok spánku úzko súvisí s rozvojom bolesti hlavy a s migrénou. Limit spánku by mal byť v rozpätí od 6 až do 8 hodín za deň. Ak trpíte migrénou, snažte sa vyhýbať tzv. spúšťačom, medzi ktoré patria napríklad červené víno, čokoláda, plesňové syry či citrusové plody. Tieto potraviny obsahujú zložku podobnú látke vytváranej v mozgu, ktorá okrem iného spôsobuje záchvaty migrény.